Friday 6 December 2013

Allah nak ajar erti "redha".




Saya ditempatkan di Maahad Muhammadi Perempuan setelah masuk tingkatan 1. Satu hari, mak cik datang ke sekolah saya dan bagitahu mama masuk CCU. ALLAH.. saya terkejut sangat. Saya pesan pada sahabat saya supaya tolong bawa balik semua buku saya ke asrama. Dengan berpakaian seragam sekolah, saya terus masuk ke dalam kereta mak cik. Dari kelantan, kami terus bertolak ke Kuantan. Dalam perjalanan saya hanya mampu berdoa supaya mama sembuh. Tu je yang saya minta dengan Allah. Saya sayang mama sangat.. Selepas 5 jam akhirnya saya sampai di rumah.

Saya pelik sebab mak cik cakap mama masuk CCU. Tapi kenapa rumah saya ramai orang? Saya tengok banyak kereta saudara mara saya di depan rumah. Dan saya tengok kat depan rumah saya jugak ada van jenazah. Saya pelik sangat.

Saya masuk dalam rumah. Saya jumpa dengan kawan-kawan mama dan jiran-jiran saya. Ada yang tanya.. "ni ke anak sulong arwah?" Arwah??? Sebelum masuk ke ruang tamu, saya jumpa adik bongsu saya. Ketika tu dia baru berusia 5 tahun. Dia cakap.. "kak ya, mama dah mati.." Allah.. saya cakap.. "adik, tak baik cakap macam tu. Mama kan sakit je..." Pastu adik jawab.. "tak..mama dah mati.."

Saya masuk ke ruang tamu dan saya nampak tilam dan bantal je. Saya jumpa kawan-kawan lama saya. Semua datang dan peluk saya cakap, "takziah, nadia".

Saya jumpa mak su saya. Saya tanya,"mana mama??" Mak su saya jawab, "mama ada. Kat dalam bilik." Saya terus meluru masuk ke dalam bilik.. dan saya jumpa nenek saya. Nenek saya peluk saya.. Nenek saya cakap.. "nadia, anak solehah kan? Sabar.." nenek pun bawa saya ke katil. Saya tengok satu jasad terbujur kaku.. waktu tu nenek bukakan kain penutup muka jenazah mama.

Masa tu.. Allah..... Allah je yang tahu. Saya jerit nama mama sekuat hati.. "mama! Kenapa mama tinggal saya?? Kenapa mama tak tunggu saya balik dulu sebelum mama pergi? Kenapa mama pergi dulu.. mama tak sayang saya ke? Saya nak cakap ngan mama sebelum mama pergi..Mama.."
Saya peluk nenek saya erat-erat. Nenek cakap, "sabar.. Allah lebih sayangkan mama.."

Allah.... saya rindu dia.. saya rindu sangat-sangat.. 4 may 2013 genap 8 tahun mama pergi. Kenangan bersama mama masih terpahat dalam hatiku. Tolong doakan moga aku dan adik-adikku bisa menjadi pendinding api neraka untuk mama.. sayang mama sangat.. rindu mama sangat-sangat.. al fatihah untuk mama sayang. Moga kau tenang di sana....

3 comments:

  1. aku tak rase ape yg ukhti rase. tp aku pernah rase peritnya perpisahan ibu bapa. apatah lg kematian. Allah.. takziah ukhti. la tahzan innallaha ma'ana..

    ReplyDelete