Sunday, 8 December 2013

Cinta, Salahkah?





Bismillah... Okey. Ni lagi satu tajuk yang agak sukar untuk dikupas. Tapi tulis jugak untuk muhasabah diri sendiri dan sahabat-sahabat. Kadang-kadang kita ni tok kaba ingat orang kelantan kata. hehe..  Entry ni tercipta mungkin sebab saya tengok benda ni da melampau-lampau terjadi di kalangan adik-adik dari peringkat sekolah rendah hinggalah tahap orang dewasa.

Memang tak dinafikan ada segelintir dari keluarga kita yang kononnya sporting, kasi anak-anak bercinta. (sporting ke?) Sampai tahap ada adik-adik yang mendabik dada kata, " tak pe la kak. Family saya restu saya bercinta dengan dia. Pelajaran saya pun excellent je. Walaupun saya bercinta, pelajaran saya tetap nombor satu... ". ALLAH... malang sungguh, adikku. Sungguh malang. Kita belajar la pandai mana sekalipun, tapi dalam dosa. Adakah itu berkat? Mungkin kita boleh kata macam tu sebab sekarang ni kita dapat kejayaan. Kita perlu tahu kejayaan tersebut bukan sebab rahmat ALLAH, tapi sebab ALLAH nak uji kita. 

Masih belum terlambat untuk kita berubah. Pedulikan apa orang kata. Yang penting ALLAH tahu apa yang ada dalam hati kita. Mungkin sekarang ni anda boleh kata, "tak pe la. Kami selalu jumpa. Tapi kami bukan buat apa-apa pun. Bual-bual je". Ye. Syaitan memang licik. Mula-mula dia akan cari jalan supaya kita nampak yang haram tu halal. Awal-awal semua bermula dengan "tak de apa-apa". Lepas tu, mula lah "ada apa-apa". Macam-macam yang terjadi lepas tu. Tahan la hatimu kerana ALLAH. Mungkin kita pernah terjebak dengan benda ni, tapi masih belum terlambat untuk kita pulang ke pangkal jalan. Mohon lah perlindungan dari ALLAH. Mohonlah keampunan dari ALLAH. 

Memang perempuan selalu kalah dalam soal hati. Mudah sangat nak cair. Janganlah macam tu. Kuatlah.. Jangan senang-senang kasi orang lain dapat hati kita. Susah nak jaga hati? Minta ALLAH jagakan :) Lagi susahkan tiba-tiba orang yang kita suka tu, suka balik kat kita? Kita ingat nak simpan dalam hati je perasaan tu. Tiba-tiba si dia pula luahkan perasaan suka kat kita. Senang je jawapannya.. "Istikharahlah. Kalau betul dia suka kamu, dan kamu suka dia, minta dia jumpa orang tua kamu. 

Saya ada sorang kakak senior waktu kat Maahad Muhammadi Perempuan dulu, saya suka cara dia jaga hati. ALLAH.. memang bagus lah. Dia memang tak layan la lelaki ni. Urusan pun memang sekadar urusan je. Dia selalu pesan, kalau kita solehah, ALLAH akan bagi yang soleh pada kita. Akhirnya, dia ditakdirkan dapat sorang ustaz yang sangat menjaga pergaulannya apatah lagi soal ibadah dan lain-lain. Sepanjang tempoh pertunangan dia pun, tak pernah sesekali dia contact dengan ustaz ni. Kalau ada urusan yang berkaitan dengan hari perkahwinan diorang pun, ada orang tengah yang tolong sampaikan. Alhamdulillah sampai sekarang bahagia. 

Berbeza dengan orang yang bercinta sebelum kahwin, sebab dah rasa macam-macam sebelum kahwin, dah hilang semua kemanisan yang sepatutnya mereka rasa waktu dah kahwin nanti. Lain sangat-sangat. Sebab ALLAH tu kan Adil. Tapi masih belum terlambat untuk kita berubah. Kalau kita sayang seseorang tu kerana ALLAH, kita takkan kacau hati dia, kita takkan jadi penyebab goyahnya iman dia, kita takkan bagi api neraka sentuh badan dia sebab perbuatan kita. Sebab, kita nak hidup dengan dia, bukan dekat dunia je. Tapi sampai syurga... Moga ALLAH redha.



No comments:

Post a Comment