Monday, 9 December 2013

Letak gambar kat pesbuk. Pendapat saya......

Bismillah. Semoga kita semua berada di bawah perlindungan ALLAH. Facebook, dah macam-macam wabak sekarang. Ada yang guna facebook untuk mengumpat, ada yang guna untuk bisnes, ada juga yang guna untuk cari publisiti murahan. Gulppp... publisiti murahah? Apa tu??

Erm.. As for me, tak de salah pun awak nak letak gambar awak kat facebook. CUMA.... untuk perempuan, mungkin tak manis. Cewahh.. Kalau letak jarang-jarang tu mungkin boleh dipertimbangkan la. Kalau sebulan sekali je. Okey la kot. Tapi.... kalau everyday awak letak gambar awak kat pesbuk, erm.. naik meluat jugak sebenarnya. Bukan la apa. Bagi saya buat apa la nak bagitahu satu dunia segala benda tentang diri awak. Hari ni awak sarapan mc D, awak snap gambar sekeping. pappp.... awak post kat pesbuk. Petang kang awak p makan kat kedai mamak, awak snap lagi gambar sekeping. pappp... awak letak lagi kat pesbuk.. Alahai.. takkan semua benda awak nak cerita kat orang kot. Betul tu pesbuk awak, suka hati awak la nak letak apa pun. Okey. Fine... Nanti kalau tetiba ada orang curi gambar awak tu, bomoh-bomoh gambar awak tu, nasibla.. Jangan nak nyusahkan orang lain.

Bagi yang dah kahwin pun. Tahniah. Alhamdulillah dah kahwin. Tapi berhati-hati juga. Jangan terlampau kerap post gambar. Gambar-gambar yang agak privacy tu boleh la simpan baik-baik. Yang peluk-peluk ke cium-cium ke, tak perlu jadikan ia tatapan umum. Bukan apa, nanti budak-budak yang bawah umur tengok, dan cuba-cuba ikut "aksi pelik-pelik" tu, kang tak pasal-pasal dapat saham kat akhirat nanti. Hati-hati la. Orang lain pun kawen jugak. Orang lain pun mesra jugak dengan pasangan mereka. Cuma lebihnya orang lain, mereka boleh tahan perasaan menunjuk tu. Tu mungkin kelebihan ALLAH bagi pada mereka. Dan kadang-kadang, yang tak menunjuk ni sebenarnya lagi romantik. Tapi, senyap je la kan. Bukan nak kritik. Cuma nak nasihat. Orang sekarang ni macam-macam jenis ada. Pulaknya kalau pasangan kita tu ramai peminat. Kang kalau peminat dia tetiba pi bomoh jampi suruh korang cerai berai kang. Kang jadi masalah pulak tu. Satu lagi yang bahayanya, bila kita bergaduh atau bercerai-berai ngan pasangan kita, mula lah orang akan bertepuk tangan malah akan ada orang yang bagi bantuan lagi untuk cerai beraikan korang. Nauzubillah. Ni pendapat je. Yang baik ambik la. Yang tak baik tu buang jauh-jauh.


Buat yang rajin upload gambar jugak, hati-hati upload gambar tu. Mungkin gambar awak tu da tutup aurat elok-elok, tapi masalahnya orang sebelah awak tu pulak tak tutup aurat. Ha... masalah jugak tu. Kang tak pasal je kita duk tanggung dosa sebar gambar aurat orang lain. Hati-hati ye. Satu lagi yang selalu kita tak perasan ni. Gambar terselak lengan baju atau gambar sampai kaki. Kaki dan lengan perempuan tu pun aurat ye, kak. Hati-hati.. Kita tak tahu bila kita mati. Nanti kalau da mati, dosa tu tetap berjalan selagi mana orang melihat.

Untuk ayah-ayah, abang-abang dan adik-adik lelaki, beware.. Kang nanti kat akhirat nanti anda semua yang dipersoal. Kat dunia ni memang mereka melenting. Tegur sikit nak marah. Biarkan je. Yang penting amanah ayah-ayah, pakcik-pakcik dan abang-abang sekalian tu dijaga dengan baik. Kalau tidak, kerana dosa mereka, dengan anda-anda sekali kena seret masuk dalam api neraka. Nauzubillah.

Kita hidup tak lama. Bila-bila je boleh mati. Sekian dari saya. Mohon maaf jika ada keterlanjuran kata atau tersilap bicara. Assalamualaikum :)




No comments:

Post a Comment